آموزش رایگان | شروع آموزش رایگان مدیریت زمان

سبد خرید

چرا باید مثبت اندیش باشیم؟

گلی خوشبوی در دستم روزی

رسید از دست محبوبی بدستم

بدو گفتم که مشکی یا عبیری

که از بوی دلاویز تو مستم

بگفتا من گلی ناچیز بودم

ولیکن مدتی با گل نشستم

کمال همنشین در من اثر کرد

وگرنه من همان خاکم که هستم

ما این قبیل پند ها را چه به صورت نظم، چه به صورت نثر و چه به صورت تمثیل بسیار شنیده ایم و بسیاری از ما بدون توجه به معانی این عبارات از کنار آن ها رد شده ایم، غافل از اینکه تنها اشاراتی بوده است برای بیداری ما. این شعر زیبای حضرت سعدی دلالت بر این داره که مهم نیست که چه هستی، مهم اینه که افرادی رو که انتخاب میکنیم که با آنها نشست و برخاست کنیم باعث شوند تا ما به “بهترین خودمان” تبدیل بشیم.

ما میانگین پنج نفری هستیم که با آنها مراوده می‌کنیم. بنابراین اگر با ا  فراد موفق و مثبت اندیش همنشین باشیم که خوشا بحال ما ولی اگر با افراد منفی نگر و بدبین باشیم که خداوند باید به داد ما برسه. چند وقت پیش از بزرگراهی با ماشین عبور میکردم، بیلبوردی توجه منو به خودش جلب کرد. روی اون بیلبورد نوشته شده بود: “بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آن است.

جایگاهی که الان داریم وابسته به سخنان و تفکر ما در گذشته است. وقتی که ما فکری داریم، با سخن گفتن به آن جان می بخشیم و اگر به گفتن ادامه بدیم در نهایت به واقعیت تبدیل میشه و ما دانسته یا ندانسته درحال پیشگویی آینده خودمون هستیم. به زبان آوردن جملاتی مثل من خوشبختم، من قوی هستم، من به رویاهای خودم جامعه عمل میپوشونم مثبت اندیشیِ صرف نیست. با گفتن چنین جملاتی ما پیروزی خودمون‌رو پیشگویی می کنیم. این جمله ها رو همه ما شنیدیم، مثبت فکر کن، فکرهای منفی به مغز خودت راه نده، فکر منفی نکن، خوب فکر کن تا خوب پیش بیاد. ولی چرا این جملات اینقدر مهم هستند؟ چرا به این جملات تاکید شده؟ چرا باید مثبت اندیش باشیم؟ و مثبت فکر کردن چه اثری داره؟

بر طبق قوانین فیزیک، انرژی از بین نمیره بلکه از یک شکل به شکل دیگه ای تبدیل میشه و انرژی افکار منفی هم باقی میمونه. پس بجای این که ما افکار منفی داشته باشیم بهتره که افکار مثبت داشته باشیم تا انرژی مثبت هم وارد زندگیمون بشه. افکار مثبت مثل منبع انرژی ای میمونه که علاوه بر اینکه ما را تقویت میکنه و به ما انگیزه میده، اطرافیان ما هم از این فضای مثبت استفاده می کنند.

وقتی که ما به چیزی فکر می کنیم خواه منفی باشه خواه مثبت، در حقیقت با این کار خودمون به اون موضوع توجه می‌کنیم و هر چیزی که بیشتر روی آن متمرکز بشیم و توجه بکنیم اون رو به سوی خودمون جذب می کنیم.

 تا حالا شده به یاد کسی افتاده باشید که مدت ها از او بی خبر بودید ولی ناگهان به صورت غیر منتظره تلفن یا موبایل مون زنگ میخوره و می‌بینیم که اون شخص در آن سوی خطه؟ برای من که خیلی اتفاق افتاده نمونه اش هم همین هفته قبل اتفاق افتاد. وقتی که با هم صحبت می کنیم میگیم دل به دل راه داره، اما اصل کار همین قانون جذب و توجه است.  ماشینی را در نظر بگیرید که به وضعیت ظاهری و نظافت آن می رسیم، اما اگر روغن ماشین را به موقع تعویض نکنیم، تسمه ها را چک نکنیم، موتور ماشین را به موقع سرویس نکنیم و به آنها توجه نکنیم ممکنه ماشین ما بعد از مدتی دچار مشکل بزرگی بشه و خرج زیادی هم سر دست ما بذاره. یخچال منزل را در نظر بگیریم، مواد غذایی که دچار فساد میشن باید حتماً دور انداخته بشن، اگر که این کار رو انجام ندیم باعث گندیدگی و فساد سایر مواد غذایی درون یخچال میشه. مغز ما هم به واسطه افکار مثبته که هم روغن کاری میشه و هم جایگزین افکار منفی میشه تا بتونه به خوبی کار کنه و از لحاظ عملکرد در بهترین فرم خودش باشه.

افکار منفی ذهن مون رو به هم میریزه و ماهیت اون هم تقریباً مثل افکار مثبته با این تفاوت که افکار منفی هیچ ارزش و اعتباری نداره. همانطوری که ما در منزل خودمون زباله رو نگه داری نمی کنیم چرا باید افکار منفی رو در ذهن خودمون نگه داریم؟

مثبت اندیشی این نیست که همه واقعیت های زندگی خودمون رو ندیده بگیریم بلکه اینه که بتونیم رویکردی فعال تر به زندگی خودمون داشته باشیم. به جای احساس ناامیدی یا کلافگی، مثبت اندیشی این امکان را به ما میده که با فکر کردن به راه حل های موثر برای حل مسئله و پیدا کردن راه حل های خلاقانه با چالش های زندگی خودمان روبرو بشیم.

مطمئناً مثبت اندیشی برای کسانی که دائماً به افکار منفی اجازه ورود به مغز خودشون را داده‌اند در ابتدا اصلاً آسان نیست ولی تاثیر مثبتی که بر سلامت فکری و جسمی ما می گذاره، اون رو با ارزش میکنه. باید صبور باشیم و تمرین کنیم. مثبت اندیشی فرآیندیه که اتمام ناپذیره و می بایستی تا پایان عمرمون با افکار منفی مبارزه کنیم و به جای آنها افکار مثبت رو جایگزین کنیم.

ویژگی های افراد مثبت اندیش:

 ۱- استرس کمتری دارند

 ۲- سالم تر هستند

۳- با دیگران روابط بهتری دارند

۴- تمرکز بیشتری دارند

5- اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتری دارند

۶- در زندگی موفق تر هستند

۷- زندگی شادتری دارند

باید شروع کنیم به اینکه افکار منفی را در مغز خودمون شناسایی کنیم و به مرور آنها را با افکار مثبت جایگزین کنیم. یکی از ساده ترین کارها که در خصوص حذف اضافات کلامی در فن بیان هم به کار میره، استفاده از کشه. کش را به دور مچ دست خودمان می‌اندازیم و هر موقع که یک فکر منفی به سراغمون اومد کافیه که خودمون رو تنبیه کنیم. کش رو میکشیم و ول میکنیم. این ضربه ای که به مچ دست ما وارد میشه دردی نداره اما پیغامی به سیستم عصبی ما میده که مواظب باش و سریع از این فکر دوری کن و به جای آن فکر های خوب و مثبت کن.

یادمون باشه که وقتی داریم فکر منفی می کنیم بدون اینکه خودمون بدونیم، ناخودآگاهمان داره بر علیه ما میشه و شروع می کنه به رفتارهای منفی انجام دادن، حتی اگر ما هم نخواسته باشیم. کسی که کلمات قوی و مثبت رو به زبون میاره و اهل تلاش هم باشه نتایج مثبت و قوی دریافت میکنه و کسی که کلمات ضعیف و منفی بگه نتایج منفی هم دریافت می کنه.

گفتیم که برای کسانی که عادت به تلنبار کردن افکار منفی دارند مثبت اندیشی کار راحتی نیست اما غیر ممکن هم نیست. مفز همیشه عادت داره که راحت ترین کار ها را انتخاب کنه. چرا؟ برای اینکه یکی از وظایف اصلی معز اینه که جلوی مصرف زیاد انرژی رو بگیره. اما اگر شخص ابتدا برای چند مرتبه به صورت خودآگاه این کار را انجام بده، مرتبه های بعدی دیگه این کار تبدیل به عادت میشه و به صورت ناخودآگاه انجام میشه. این امر هم زمانی انجام میشه که ما به صورت آهسته و پیوسته حرکت کنیم و این را هم بدانیم که اگر که در جنگل به هر درخت با تبر یک ضربه بزنیم هیچ کدام از آن درخت ها قطع نمی‌شه، اما اگر هر روز به یک درخت با تبر یک ضربه بزنیم بعد از مدتی آن درخت قطع خواهد شد.

خوب حالا باید چیکار کنیم؟

 راه حل های رسیدن به مثبت اندیشی:

– هر فکری که حس بدی رو به ما منتقل میکنه رو از خودمون دور کنیم

– همیشه سعی کنیم روی مثبت سکه رو ببینیم

– به جاهایی که خاطره خوبی از اونجا ها داریم بریم و به اهداف شیرین زندگیمون فکر کنیم

– خاطرات بد رو از ذهن خودمون دور کنیم و دور بریزیم

– هنگامی که عصبانی هستیم یا نگران چیزی هستیم در مورد امور مهم زندگی خودمون فکر نکنیم

– وقتی که در کاری تجربه (نه شکست، ما یا در انجام کاری موفق میشیم یا تجربه بدست میآریم) به دست میآریم خودمون رو سرزنش نکنیم . به علت آن فکر می‌کنیم و آن را برطرف می کنیم این کار حس خوبی به ما میده.

بابک نیک نژاد وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *