آموزش رایگان | شروع آموزش رایگان مدیریت زمان

سبد خرید

7 نکته طلایی برای دوری از اهمال کاری

غلبه بر اهمال کاری

تا بحال کلمه اهمال کاری و یا تنبلی را زیاد شنیده ایم، اما شاید زیاد درمورد آن تحقیق و تفحص نکرده باشیم. از آن جایی که یکی از علت های عدم پیشرفت ما ممکن هست همین موضوع باشد، تصمیم گرفتیم که دراین مقاله این مسئله را باز و بررسی کنیم با من، بابک نیک نژاد همراه باشید.
دراین مقاله با این مباحث آشنا خواهید شد.

در مقاله ۷ نکته طایی اهمال کاری به سوال زیر پاسخ خواهم داد

اهمال کاری چیست؟
اهمال کاری چه تاثیری برزندگی ما دارد؟
چطور با اهمال کاری مبارزه کنیم؟
چقدر زمان لازم است که به این نقیصه پیروز شویم؟

  • از فردا رژیم می گیرم.
  • از فردا خوب درس می خوانم.
  • از فردا به موقع به اداره می روم.
  • از فردا ورزش می کنم.
  • از فردا پیاده روی خواهم رفت.
  • از فردا مطالعه خواهم کرد.
  • ازشنبه سیگار نمی کشم
  • ازشنبه سحرخیز می شوم
  • اما این فردا و شنبه هیچوقت نمی رسند!

بله دوست عزیز شاید برای شما هم اتفاق بیفتد که یک تصمیم و یا انجام یک کار را برای چندمین باردر زندگی به تعویق بیندازید البته که حتما برای این تعویق ها علت هایی هم داشته اید. کاری نداریم که علت های شما مقبول بوده یا غیر قابل قبول. وقتی که تصمیم به انجام کاری می گیریم ولی درانجام آن تعلل می کنیم و پشت گوش می اندازیم خودمان از دست خودمان عصبانی می شویم و حالمان بد می شود.

تصمیمات ما مثل ماهی می مانند، مدام از دست ما لیزمی خورند و فرار می کنند. باید حسابی حواسمان را جمع کنیم تا بتوانیم آن ها را به مرحله عمل برسانیم. اما اگر نتوانیم به فرار کردن آن غلبه کنیم دچار اهمال کاری خواهیم شد. حال بیایید باهم راه حلی برای دوری از اهمال کاری بیابیم.

اهمال کاری چیست؟

معنای اهمال کاری

تفاوت تنبلی و اهمال کاری

ببینیم معنای کلمه اهمال چیست؟
اهمال ازریشه همل است و یک کلمه عربی، فارسی می باشد.
همل به معنای بی توجهی و بی دقتی وبه قولی، پشت گوش انداختن است.
درتعریف دیگری می توانیم اهمال کاری را بدین گونه معنا کنیم: هنگامی که انجام کارهای ضروری را به تاخیر بیندازیم.
یا نیرویی نامرئی که ما را از انجام کارها درزمان خود دور می کند.
یا به درازا کشیدن کارها را اهمال کاری می گویند.
اهمال کاری نقطه مقابل نظم و انضباط و مدیریت زمان است. اهمال کاری نتایج خوبی درزندگی ما نخواهد داشت، بلکه به مرور زمان باعث این اتفاقات ناخوشایند در زندگی ما خواهد شد.

  • استرس و اضطراب درمسیر زندگی
  • کاهش سلامت روحی و جسمی
  • از دست دادن انرژی روزانه
  • از دست دادن اوقات مفید

 

به قول قدما:
(کار امروز را به فردا نینداز)

چطور با اهمال کاری مبارزه کنیم؟

مبارزه با اهمال کاری

1- نداشتن برنامه ریزی سخت و نفس گیر

گاهی برای برنامه ریزی دراوقات زندگی آن قدر به خودمان سخت می گیریم که مغز خسته می شود و فکر و بدن، از زیربار انجام اهداف شانه خالی می کنند، و به اهمال کاری پناه می برند. پس باید حواسمان به هماهنگی بین اهداف و توانایی هایمان باشد تا به این معظل دچار نشویم. به خودمان سخت نگیریم برای شروع کار از برنامه های سبک تر شروع کنیم تا به مراحل بالاتر برسیم. دیر رسیدن، بهتر از هرگز نرسیدن است.

 

2- تقسم کردن اهداف به قسمت های کوچکتر

برای این کار باید اهداف و کارهایمان را به قسمت های کوچکتری تقسیم کنیم.
وقتی برای انجام یک کار از قسمت های کوچک شروع می کنیم و به سمت جلو پیش می رویم و اثرات آن را درزندگی میبینیم برای ادامه کار انگیزه و انرژی بیشتری پیدا می کنیم و با توانی چند برابر از قبل، به راه خودمان ادامه می دهیم.
مثال: برای رسیدن به عادت مطالعه کردن روزانه ، باید در شروع کار، از دوسه خط خواندن شروع کنیم و هرروز آن را بیشتر و بیشتر کنیم تا به مقدار مطلوب برسانیم.

3- دوری ازعادت های تنبلی کوچک

همان تنبلی هایی کوچکی که درخودمان یافتیم، را کم کم به کناری بگذاریم، مانند جمع کردن لباس ها یا مرتب کردن رختخواب و نزدن مسواک و….
مراحل رشد درزندگی ما شباهت زیادی به پرواز هواپیما درباند فرودگاه دارد، هواپیما نمی تواند فوری و درجا از روی باند بلند شود، بلکه باید مسافت نسبتا طولانی را برروی باند حرکت کند تا به نقطه پرواز و سپس اوج گرفتن برسد. برای ترک کردن عادت های ناشی از اهمال کاری هم باید به همین صورت اقدام شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

4- توجه به سلامت جسمی و روحی

اگر که تغذیه سالم و خواب کافی و ورزش و تفریح مناسب داشته باشیم، کمتر درگیر اهمال کاری خواهیم شد. هماهنگی بین فعالیت مغز، فکر، جسم و روح ما برای انجام کارهای نظام مند و درست، لازم و ملزوم یکدیگر هستند. پس مراقب سلامتی خودمان باشیم.

5- داشتن روحیه شاد و سرزنده

شاد بودن باعث ایجاد انگیزه و سرزندگی درزندگی است وقتی که سرزنده باشیم و انرژی مطلوب را داشته باشیم، کمتر کارها را به تعویق می اندازیم. توجه داشته باشیم که منظور از شادی، شادی بیرونی و لحظه ای نیست. برای داشتن شادی و نشاط درونی، فقط خودمان می توانیم به خودمان کمک کنیم و این میسر نیست بجز این که از افکار گذشته خارج شویم زیادی هم به دنبال آینده و مسایل آن نباشیم و فقط درلحظه زندگی کنیم. دیگر این که خودمان را از شادی های ارزان و دردسترسی مثل دیدن طلوع خورشید، شنیدن صدای آب، شنیدن صدای خنده کودکان و آواز پرنده ها و رفتن به طبیعت و… محروم نکنیم.

6- دلیل خوب داشتن

برای انجام کارهایمان دلایل خوبی پیدا کنیم تا انگیزه ما را برای انجام به موقع کارها بیشتر کند. اگر دلیل قاطع و محکمی برای زندگی و فعالیت روزانه داشته باشیم حاضریم برای آن بجنگیم و جدی تر به راه خود ادامه بدهیم.
مثال برای کم کردن وزن و خوش فرم شدن بدن، یک انگیزه و دلیل خوب پیدا کنیم. بدین صورت تا بخواهیم اهمال کاری کنیم با یادآوری دلیل خوبمان دوباره به انجام آن کار ادامه خواهیم داد.

7- تکنیک پومودور(گوجه فرنگی)

برای یک کار زمان بیست دقیقه درنظربگیریم و پس از آن برا ی خودمان5 دقیقه استراحت درنظر بگیریم و در بیست دقیقه اولیه فقط و فقط به کار خودمان بپردازیم. بدین صورت درهر یک ساعت مطالعه یا انجام کار بیست دقیقه استراحت خواهیم داشت. استراحت های مکرر می تواند به چابکی ذهن کمک کند و ما را از اهمال کاری دور کند. به شرطی که درزمان انجام کار، واقعا از انجام کارهای دیگر خودداری کنیم.
این تکنیک فوق العاده در دهه 1980 توسط فرانچسکو چیریلو درایتالیا معرفی شد و مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت. این روش به عنوان روشی مفید و کارا برای مدیریت زمان و دوری از اهمال کاری قرار گرفته است.

آبا اهمال کاری همان تنبلی است؟

فرد تنبل هیچ کاری انجام نمی دهد و مدام وظایفش را به عهده دیگران می اندازد. فرد اهمال کار هدف و برنامه دارد، اما درانجام آن ها کوتاهی و تعلل می کند و انجام آن را به اوقات دیگر موکول می کند، درنهایت آن را انجام می دهد ولی زمانی که شاید، دیگر کار از کار گذشته باشد. پس اهمال کار قاعدتا تنبل نیست.

بهترین راه برای درک این موضوع این است که به دو تفکر تقسیم کنیم: تفکر مربوط به حال حاضر و تفکر مربوط به آینده
محققان دریافتند وقتی که برای آینده نقشه می کشیم مغز ما درمی یابد که به دنبال پاداش های طولانی مدت هستیم مثل اهدافی از قبیل از دست دادن وزن و یا یادگیری زبان دوم یا سوم، دراین حالت، مغز تصمیم می گیرد به دنبال پاداش آسان و کوتاه مدت برود دراین زمان است که اهمال کاری رخ می دهد. اما وقتی مغز به نتیجه زود هنگام می رسد فعال می شود و ما را به انجام آن کار تشویق می کند. یعنی کارهای زود باز ده و زود انجام انجام می شود ولی کارهای بزرگتر و مهم تر به گوشه اهمال کاری ختم می شود.

چقدر زمان لازم است که به این نقیصه پیروز شویم؟

این امر بسته به مقدار اهمال کاری متفاوت است. اما جای نگرانی نیست. هرزمان که ما متوجه وجود اهمال کاری درخودمان بشویم و تصمیم به ترک آن بگیریم،س نیم راه را رفته ایم و با یک تصمیم قاطع به زودی براین امر مسلط خواهیم شد.
برای خودمان زمانی را مشخص کنیم و شروع به ترک اهمال کاری کنیم و پس از زمان مقرر درصورتی که موفق شده باشیم به خودمان جایزه بدهیم و خودمان را تشویق کنیم.
پس دوست عزیزی که دچار اهمال کاری هستی از این هفت تکنیک استفاده کن و زمان خودت را مدیریت کن و نتایج درخشان آن را در زندگی خودت مشاهده کن.

بابک نیک نژاد وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *