آموزش رایگان | شروع آموزش رایگان مدیریت زمان

سبد خرید

عادت چیست؟ بخش دوم

در مقاله گذشته مقدماتی درخصوص عادت و چرخه عادت به زبان ساده مطرح شد و در این مقاله می خواهم بحث قبلی را ادامه دهیم.

به پژوهشی گه در دانشگاه پرینستون آمریکا انجام شد اشاره شد. در این پژوهش به دانشجویان دو انتخاب داده شد. اولین انتخاب این بود که به دانشجویان یک بن خرید کتاب ده دلاری از سایت آمازون پیشنهاد شد که دانشجویان بلافاصله قادر بودند خرید خودشان را از سایت آمازون انجان دهند و کتاب ها را تحویل بگیرند. و اما پیشنهاد دوم این بود که به دانشجویان گفته شد که اگر برای چند هفته منتظر بمانند جایزه بهتری نصیبشان خواهد شد. البته میزان و مبلغ پاداش را مشخص نکردند.

جالب این بود که اکثریت دانشجویان پیشنهاد اول را انتخاب کردند و تعداد کمی از دانشجویان پیشنهاد دوم را انتخاب کردند. محققان از مغز تمامی دانشجویان شرکت کننده در این آزمایش اسکن مغزی به عمل آوردند و متوجه شدند که بخش احساسی مغز دانشجویان گروه اول بیشتر از بخش منطقی و تحلیل گر مغز فعال بود و در مورد دانشجویان گروه دوم قضیه بر عکس بود، بخش تحلیل گر و منطقی مغز دانشجویان گروه دوم بیشتر از بخش احساسی شان فعال بود.

محققان نتیجه گیری کردند که بین بخش احساسی و بخش منطقی و تحلیل گر مغز دانشجویان گروه اول هیچ گونه همآهنگی و یک نواختی وجود نداشت و این دانشجویان نمی توانستند بین اکنون خودشان با آینده خودشان هیچ ارتباطی را متصور باشند و برای همین هم جایزه نقدی را انتخاب کردند گو این که کسی که باید آن کار را در آینده انجام می داد شخص دیگری به غیر از خودشان بود.

در همین رابطه در زبان فارسی ما یک ضرب المثل داریم به مضمون «سیلی نقد به از حلوای نسیه است!». که با توجه با آزمایشی که صورت گرفت اعتبار این ضرب المثل زیر سئوال می رود.

نکته: مغز ما همیشه از بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، همیشه وضعیت موجود را انتخاب می کند. از نظر مغز ما یا مغز قدیم ما، موفقیت در تغییر نکردن، خطر نکردن و صرفاً حفظ جان است. بنابراین به هر تغییری به چشم تهدید نگاه می کند.

برای اینکه بتوانید یک عادت بد را از بین ببرید تنها می توانید آن را با یک عادت خوب جایگزین نمایید. بنا بر قوانین فیزیک، انرژی از بین نمی رود، فقط از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود. به همین جهت باید این چرخه عادت را به درستی شناسایی کنیم، آن چرخه را ثابت نگه داریم و به جای پاسخی که پیش از این به محرک می دادیم، پاسخ مناسب دیگری را پیدا کرده و جایگزین نماییم. خواهیم دید که عادت بد ما به عادتی خوب تبدیل خواهد شد و به همین خاطر ما باید این چرخه معیوب را اصلاح کنیم.

ما اگر که همان محرک را داشته باشید و این بار به جای این که در پاسخ به محرک – که انجام کاری است که سخت باشد یا چالشی باشد – پاسخ ما این باشد که به جای به عقب انداختن کار از این به بعد کار را با یک برنامه ریزی دقیق، سریع انجام دهیم در نتیجه پاداشی که دریافت می کنیم احساس رضایت از انجام سریع آن کار و آسودگی خیال و راحتی است. یعنی ما آمدیم نوع پاسخ به محرک را عوض کردیم در مقابل هم یک پاداش واقعی دریافت کرده ایم که بهتر و والاتر از پاداش کاذب پیشینی است که دریافت می کردیم و به این صورت هم خودمان و هم مغز و ذهن مان را گول نزده ایم که یک احساس غیرواقعی را جایگزین احساس واقعی کنیم. بنابراین به این روش ما میتوانیم چرخه های رفتار معیوب خودمان را اصلاح کنیم.

تغییر کردن دشوار است

تغییر همیشه دشوار است و به همین دلیل مردم عادات بد را ترک نمی کنند و در نهایت هم غمگین و ناسالم باقی خواهند ماند. اگر تغییر آسان بود که همه این کار را انجام می دادند و برای ما که می خواهیم موفق باشیم متمایز بودن خیلی دشوار می شد.

تغییر کردن دشوار است

اگر می خواهیم تغییر کنیم و به سوی موفقیت گام برداریم، باید عادت های بد خود را ترک نماییم و به جای آن ها، عادت های خوب را جایگزین نماییم. تنها یک مورد است که در 99% از افراد موفق و افراد ناموفق مشترک است، همه ی آن ها از انجام کارهای تکراری متنفر هستند. اما فرق بین افراد موفق و ناموفق در  این است که افراد موفق تمایل به انجام کارهایی دارند که افراد ناموفق تمایلی به انجام آن کارها ندارند.

پس برای تغییر و موفقیت ما باید یک سری عادت های خوبی را در خودتان ایجاد کنیم. روان شناسان می گویند چیزی تبدیل به عادت نمی شود مگر آن که به مدت 3 هفته یا 21 روز آن کار را به صورت مداوم و بی وقفه انجام دهیم. البته بعضی ها از 40 روز و یا حتی 66 روز هم صحبت کرده اند. هر چه این مدت بیشتر باشد امکان ماندگاری عادت، البته به شرط انجام آن، بیشتر می شود.

  برای این که یک عادت خوب را در خودمان به وجود آوریم بایدکاری کنیم که انجام دادن آن را آسان و لذت بخش کنیم. همین طور هم برای این که عادت های بد را با عادت های خوب جایگزین نماییم باید انجام دادن آن ها را سخت و غیر قابل اجرا کنیم.

بازنده بودن و برنده بودن هر دو عادت هستند

به صرافت بیفتید عادت های برنده بودن و موفق شدن را آرام آرام به زندگی خودتان تزریق کنید. به جای عادت های بد و مخرب، عادت های مثبت و خوب را جایگزین کنید. آن وقت است که قادر خواهید بود زندگی خود را به هر سمتی که تمایل دارید، هدایت کنید و دورترین تصورات خود را به حقیقت تبدیل کنید.

ادامه دارد …

بابک نیک نژاد وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *