آموزش رایگان | شروع آموزش رایگان مدیریت زمان

سبد خرید

چند روش ساده برای غلبه بر نگرانی

سال ها پیش‚  مدیر صادرات یکی از بزرگترین کارخانه های نساجی بودم  . ما به صورت روتین برای کشور ایتالیا پارچه صادر می کردیم. یادم هست که می خواستیم آخرین محموله سال را درست در آخرین لحظات ممکن پایان سال بارگیری کنیم و برای خریدار خودمون در ایتالیا بفرستیم. همه کارهای مقدماتی انجام شد، بسته بندی، تهیه مدارک صادراتی و حتی فرم گواهی مبدأ هم تهیه شد. تنها کاری که داشتیم این بود که ماشین بره کارخانه ، بارگیری انجام بشه و مطابق برنامه ریزی ‚ بار ما روز پنجم یا ششم فروردین یعنی درست زمانی که از تعطیلات سال نو سر کار برمی گشتیم به دست خریدار ایتالیایی شرکت برسه و اون موقع بتونیم اولین دشت دلاری رو برای شرکت داشته باشیم. همه کارها درست داشت پیش می رفت که درست در آخرین لحظات کاری سال تماسی از کارخانه داشتم و به من اطلاع دادند که بارگیری انجام نشد!!!!!

تصور کنید، زمانی که آمادگی رفتن به تعطیلات عید رو بعد از یکسال کاری داشته باشی و یک دفعه بیان و بهت بگن که فلان مشکل توی کار ایجاد شده و همه جا هم تعطیل باشه و تو هم نتونی هیچ کاری انجام بدی. خلاصه اینجوری براتون بگم که اون عید جز نگرانی و استرس برای من چیزی نداشت و بعد از یک هفته که سرکار بر گشتم ظرف مدت یکی دو روز همه کار ها رو براه شد و بار رو ارسال کردیم.

بعد از اون با خودم فکر کردم که می تونستم خیلی بهتر از این ها عمل کنم و بجای این که به خودم و شاید اطرافیانم استرس وارد کنم و خودم و اونها رو هم درگیر نگرانی بکنم با بکار بردن چند تا روش ساده می تونستم از بروز این فشارهای منفی جلو گیری کنم و اوقات خوشی رو در این تعطیلات به همراه خانواده داشته باشم. البته یک رو نکته رو هم بگم که با وجود همه استرس ها و نگرانی ها اصلأ خانواده رو درگیر این موضوع نکردم که عیدشون خراب نشه. فقط من این وسط نقش یک آدم شاد رو بازی می کردم.

ما از این استرس ها و نگرنی ها نتیجه و سودی که نمی گیریم هیچ، فقط با این کار به خودمون و سلامتیمون لطمه می زنیم. ما هم که خوراکمون استرسه و نگران شدن.

پس با توجه به این که این عادت یکی از عادت های خیلی بد و مضر برای ما هست باید یواش یواش این عادت بد و منفی رو از خودمون دور کنیم و بجاش عادت یا عادت های خوبی رو بیاییم و جایگزین کنیم. همونطوری که برای عادت های بد خودمون هم باید این کار رو انجام بدیم.

خوب حالا باید چکار کنیم؟

خوب در این رابطه کتاب ها و مقالات خیلی خوبی نوشته شده و ترجمه شده اما من روش هایی رو در کتاب برنده بودن را انتخاب کنید پیدا کردم. نویسنده این کتاب آقای تام زیگلار پسر همون آقای زیگ زیگلار  سخنران معروف هستند. 

ایشون در این کتاب مواردی چند رو برای  کسب انرژی و انگیزه بهش اشاره می کنند که چند تا از اون ها به این مبحث ما یعنی نگرانی مربوط میشه که اونها رو با  شما به اشتراک می کذارم:

1 – به خودمان اهمیت بدیم: خیلی از ما انسانها قبل از اینکه به خودمان فکر بکنیم دایم نگران دیگرانیم و اصلا به خودمون اهمیت نمیدیم. اهمیت دادن به دیگران بد نیست ولی اولویت اول ما هم نباید باشه.بعنوان مثال من در همون سال ها همین عادت بد رو داشتم. به خودم اصلا فکر نمی کردم و همه اش ازخودم مایه میگذاشتم و خودم در مرحله بعدی بودم. خیلی از ما انسان ها در این دام میافتیم که فقط به دیگران کمک کنیم. کمک کردن به دیگران عالیه ولی خود ما در اولویت هستیم!

ما وقتی چیزی نداشته باشیم نمی تونیم اون رو هم به دیگران بدیم. ما برای اینکه به دیگران انگیزه بدیم باید بمب انگیزه باشیم. برای اینکه به دیگران انرژی بدیم باید خودمان منبع سرشاری از انرژی باشیم. خداوند از ما انتظار دارد قبل از هر چیزی از خودمان مراقبت کنیم تا توان خدمت وکمک به دیگران را داشته باشیم.

2 – برای نگرانی برنامه ریزی کنیم: ما در زندگی خودمون به خاطر نگرانی ذهنی و ناتوانی در کنترل اون بارها از مسیر اصلی خارج شدیم. اگر که مدام به مشغولیات ذهنی ناشی از نگرانی دچار میشیم باید برای زمان نگرانی خودمون برنامه ریزی کنیم. به این صورت عمل می کنیم:

هر روز یک زمان مشخصی رو مثلأ از ساعت 12 تا 12:15 دقیقه ظهر رو به زماتی برای نگران شدن اختصاص میدیم. اگر غیر از این زمان نگران شدیم و نگرانی به سراغ کا اومد به خودمون بگیم: “مهم نیست ساعت 12 بهش فکر می کنم”.

با این کار خودمون داریم به مغزمون فرمان میدیم که در زمان خاص به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد و ذهن ما آزاد میشه تا به موضوع بعدی فکر کنه. بهترین نکته اینه که وقتی ساعت 12 میشه و میخواهیم به مسایل نگران کننده فکر کنیم، نصف اون ها رو فراموش کردیم و نصف دیگه هم خودبخود حل شده اند. الآن دیکه وقتش رو داریم که برای نگرانی هایی برنامه ریزی کنیم که میتونیم حلشون کنیم.برای یکسری دیگه هم راه حلی نداریم و باید به خداوند واگذارشون کنیم. خداون به بهترین وجه اون ها رو حل میکنه.

3 – برای واکنش به مسایل از قبل برنامه ریزی کنیم: یکی از بهترین عادت ها  انتخاب های خوب برنامه ریزی قیلی برای مدیریت مسایل زندگی است، مخصوصأ برای مواردی که احتمال وقوع آن را می دهیم. به عنوان مثال:

اگر که با هواپیما زیاد سفر می کنیم، احتمالش رو میدیم که ممکنه شرایطی پیش بیادکه پرواز بخاطر وضعیت هوا یا نقص فنی کنسل بشه یا تأخیر داشته باشه. با اجرای یک برنامه ساده می تونیم به جای اینکه واکنش تندی نسبت به مسأله پیش آمده داشته باشیم، به آرامی اوضاع را مدیریت کنیم.وقتی فهمیدیم که پروازمون کنسل شده یا تأخیر داره با صدای بلند بگیم “عالیه”. این واژه کلیدی به مغز ما میگه که تسلط کامل بر اوضاع داریم. چرا؟ برای اینکه از قبل بری اون برنامه ریزی کردیم.

*وقتی فهمیدیم که پروازمون کنسل شده یا تأخیر داره با صدای بلند بگیم “عالیه”. این واژه کلیدی به مغز ما میگه که تسلط کامل بر اوضاع داریم. چرا؟ برای اینکه از قبل بری اون برنامه ریزی کردیم

*باید همیشه همه چیزهای لازم از قبیل موبایل، لپ تاپو کتاب رو برای استفاده بهینه از اوقاتمون به همراه داشته باشیم. فرودکاه هم مکان بسیار خوبی است تا بتونیم به کا مشغول بشیم . خودمان را آرام کنیم.

*باید قبل از هر چیزی تصمیم بگیریم استرس رو از خودمون دور کنیم، چرا که قادر نیستیم پرواز یا وضعیت جوی رو کنترل کنیم.تنها وظیفه ما اینه که استفاده بهینه از زمان انتظارمون تا پرواز بعدی را داشته باشیم.

*باید اطلاعات تماس شرکت یا آژانس هواپیمایی رو در دسترس داشته باشیم تا زمانی که کنسلی پرواز اعلام شد فورأ جهت رزو پرواز بعدی اقدام کنیم.

این استراتژی برای واکنش به انواع نگرانی مناسبه. باید همیشه به خودمون چادآوری کنیم که تمانی ابزارهای لازم برای بهره ور بودن در این مواقع رو به همراه داریم. بخاطر مواردی که حارج از کنترل ما هست نباید استرس بگیریم و سراغ استرس بریم و باید بدونیم که در این شرایط از چه کسی کمک بگیریم.

4 – در طبیعت و فضای سبز پیاده روی کنیم: پیاده روی در پارک، طبیعت و فضای سبز فایده های بسیاری داره، از جمله: بهبود روحیه، کاهش استرس، افزایش تمرکز و فقویت حافظه کوتاه مدت. از همه بهتر باعث افزایش خلاقیت و انرژی میشه.

5 – از شهر بیرون بزنیم: بعضی وقت ها برای افزایش انرژی و خلاقیت باید از شهر بیرون بزنیم. تغییر مکان و تغییر سرعت زندگی باعث تغببر نگرش میشه و باعث میشه ما به مسایل نگاه جدیدی داشته باشیم و از زاویه ی دیگری به مسایل نگاه کنیم.

بابک نیک نژاد وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *